Friskvågen i Varberg

Friskvågens medlemmar är kvinnor och män i alla åldrar som tränar på olika nivåer och med varierande målsättning. De njuter av livet och har bestämt sig för att ta vara på sig själva. Målet är ett helare, friskare liv med innehåll av både intensiv energi och nedvarvning.

Wellness Center

När du bestämt dig för att börja träna så har du även bestämt dig för att bli fysiskt starkare, öka ditt självförtroende, få mer energi och sova bättre. Fysisk aktivitet är bevisat den klart största friskfaktorn när det gäller att behålla och förbättra hälsan.

På Friskvågen har vi många års erfarenhet och kunskap av träning, därför erbjuder vi dig att finnas med under tiden du tränar och se till att allt följer den plan vi tillsammans lagt upp. Vi som jobbar på Friskvågen är utbildade lic. personliga tränare (PT), hälsopedagoger, instruktörer eller leg. sjukgymnaster och vi älskar verkligen träning.

Att träna i en vacker och inspirerande miljö gör det hela mycket roligare, därför lägger vi ner mycket arbete på att underhålla och utveckla våra träningssalar. I vårt anrika Varmbadhus finns dessutom  påkostade omklädningsrum, basturum och relaxytor samt vår 32-gradiga havsvattenbassäng.

Efter ditt träningspass slappnar du av i vår lounge, där vi bjuder på kaffe/te. Detta tillsammans med alla trevliga människor som är medlemmar, gör Friskvågen till mycket mer än ett vanligt gym, ett riktigt Wellnesscenter.

Välkommen till Friskvågen!

Bli Medlem

INTRESSEANMÄLAN

Intresseanmälan, vi kontaktar dig för intervju, för att skräddarsy ditt paket.

Senaste från bloggen

Actic Friskvågen på Facebook - september 2013

Postat den 23 september, 2013 av annelie

Gilla Actic Varberg Friskvågen på Facebook!Vi kommer att använda den sidan för att sprida information, nyheter och inspiration i fortsättningen. Bloggen läggs ner tillsvidare.

Läs mer...

 

Bassängen stängd v.33 - juli 2013

Postat den 23 juli, 2013 av nina

Vi tömmer bassängen för underhåll och rengöring , så inga badtider eller Vattenpass under v.33.  Då kommer vi även få ett besked om hur det blir med saltvattnet i fortsättningen.

Läs mer...

 
Läs alla blogginlägg
 

Friskvågen rekommenderar

juicepluslogo

Det absolut bästa – näst efter frukt och grönsaker

Enligt Världshälsoorganisationen riktlinjer ska vi äta minst 5 till 9 portioner frukt och grönt varje dag. Juice Plus+® gör det enkelt att överbrygga gapet mellan det du bör äta och det du äter, varje dag. Juice Plus+® innehåller frukter, grönsaker och bär med högt näringsinnehåll som har reducerats till juicepulver-koncentrat genom torkning och pulverisering. Läs mer

juiceplus

Någonting för alla

Vi är stolta över att Friskvågen är den träningsanläggning som erbjuder det största utbudet av gruppträning i Varberg.

Vi har mer än 70 pass under en vecka och vi kan nästan lova att det finns pass för alla. Vi har flertalet pass under förmiddagarna, några lunchpass men givetvis ligger majoriteten av passen på eftermiddagar/kvällar. För att hjälpa dig att hitta den träning som passar dig och dina önskemål bäst, läs våra passbeskrivningar.

Activios pulssystem ger en rolig och effektiv pulsbaserad träning. Passar alla, nybörjare och erfarna.

Du som deltagare kan följa din egen pulsnivå genom din pulsmätare samt storbildsskärmen framme i salen, individuellt och anonymt.
www.activio.se

Cirkelträning med stil

Efter utbyggnaden av vårt gym har vi tredubblat ytan för stretching och funktionell träning, samt konditionsträning.

Easy Line är den perfekta snabbträningen för styrke- och metabolisk träning i en tilltalande och användarvänlig träningsutrustning. Detta har blivit en riktigt succé.

  • Easy Line
  • Easy Line
  • Easy Line

  • Easy Line

Vattenträning

Vattenträning är en härlig, stärkande träningsform där vi utför övningar i vatten till musik. En instruktör leder, inspirerar och pushar dig genom hela passet. Vi tränar i vatten både med och utan redskap. Träningspassen är utformade i tre olika discipliner Vattenträning, Vatten/Styrka, samt Vattenspinning/Styrka. Alla tre passen kan en nybörjare utföra och vill du träna tuffare är det bara att ta ut hävarmarna och öka tempot lite grann, du styr helt och hållet din belastning i denna träning. Vattenträning är också en lämplig träningsform för den som inte kan belasta kroppen i annan träning. Du är 7 gånger lättare i vatten och dessutom omgiven av 32 gradigt havsvatten vilket gör att träningen upplevs mjuk och skonsam trots att pulsen är relativt hög. Vattenträningen är en mycket populär träningsform bland våra seniorer, man fikar, tränar, bastubadar och fikar igen, gemytet är påtagligt!

Testa gärna denna trevliga träningsform, du kommer inte att ångra dig.
lycka till!

Alla kan styrketräna och har stor nytta av det, oavsett ålder, kön och vana. Styrketräning leder till ökad muskelmassa och ökad muskelstyrka. Det gör att vi klarar av belastningar vi utsätts för bättre och förebygger skador och värk. Styrketräning förbättrar prestationen och har också en bra effekt på kroppsvikt, kroppssammansättning och energiomsättning.

Friskvågens gym är på 400 kvm och består av en välmöblerad cardiopark (konditionsmaskiner). Vi har ett stort antal styrkemaskiner både av typen fasta maskiner men också kabelmaskiner. Avdelningen med fria viker består av hantlar, smithmaskin, bänkpress, knäböj, fri skivstångsyta mm. Nedre våningen är öppnare och väl anpassad för PT-arbete. Där finns balansbollar/plattor, gummiband, medicinbollar, fria vikter dvs allt du behöver för att utveckla din balans-, stabilitets- och funktionella träning. Det är också vår stretchyta där våra två flexability stretchmaskiner står.

  • Gym
  • Gym
  • Gym

  • Gym

Konditionsträning är viktig för alla! Träning som höjer pulsen och därmed belastar hjärtat gör att hjärtat blir starkare, blodcirkulation förbättras, syreupptagningsförmågan och ämnesomsättningen ökar liksom det allmänna välbefinnandet. Du kommer att orka mer varje dag oavsett om du har ett stillasittande eller fysiskt arbete.

På Friskvågen kan du konditionsträna på egen hand med hjälp av våra konditionsmaskiner; cyklar, löpband, crosstrainers, roddmaskiner, wave (inlines/skridskoinriktat), Easy Line eller varför inte hoppa hopprep. Du kan också delta på något gruppträningspass.

  • Konditionsträning är viktig för alla!
  • Konditionsträning är viktig för alla!
  • Konditionsträning är viktig för alla!

  • Konditionsträning är viktig för alla!

Flexibilitet innebär förmågan att ha full rörlighet utan att överanstränga eller sträcka muskler. Många människor av idag har inte den förmågan, som ett resultat av en alltför stillasittande vardag.

Flexability Line är ett helt nytt koncept – en innovativ serie utrustning helt designad och utvecklad för stretching. Med den, kan du utveckla och utvärdera, och framför allt mäta framsteg.

  • Flexibilitet innebär förmågan att ha full rörlighet utan att överanstränga eller sträcka muskler

Att anlita en personlig tränare handlar om att få ut så mycket som möjligt av sin träning.

Alla har nytta av att anlita en av våra personliga tränare oberoende av ålder, kön, träningsvana och träningsmål på motions- eller elitnivå. Vi gör individuella träningsupplägg som är baserade på dina förutsättningar och mål.

  • #
  • #

  • #

Funktionell Träning

Enligt nationalencyklopedin betyder ordet funktionell: praktisk och ändamålsenlig. När vi tränar funktionellt fokuserar vi på: hållning, teknik, stabilitet, styrka, balans, rörlighet och koordination. Funktionell träning kan alltså beskrivas som träning som ger styrka för vardagliga aktiviteter såsom att resa sig från en stol, lyfta upp något från golvet, gå i trappor, städa, samt fritidsaktiviteter som att jogga, spela golf, åka skidor mm. De rörelser vi gör i vardagen och fritiden involverar många muskelgrupper och rörelseriktningar och därför bör ett funktionellt träningsprogram också innehålla den typen av övningar. De ska ge ökad styrka och uthållighet i kroppens muskler, ge en bra kroppshållning och teknik som gör att vi kan utföra rörelser effektivt. Funktionell styrka utvecklar samspelet mellan muskler och nervsystem genom hela kroppen och gör så att man kan utföra en så optimal rörelse som möjligt inom en idrott eller vardagsliv.

Förutom förbättrat samspel mellan muskler och nervsystem leder också funktionell träning till en förbättrad koordination mellan muskelgrupper. Kroppens muskler är uppdelade i mobiliserande muskler som är de ytliga musklerna som utför rörelser och står för styrka, och av stabiliserande muskler som är de djupa musklerna som står för stabiliteten under rörelsen. Har man en bra stabilitet och har lärt sig att aktivera de djupa musklerna kommer man också att bli starkare eftersom de ytliga musklerna i det fallet kan fokusera på att utföra och ger kraft till rörelsen. Samspelet, alltså balansen och koordinationen förbättras därmed av funktionella övningar.
De muskler som belastas minst i vårt stillasittande samhälle idag är bålen och det är ofta den svaga länken hos motionärer. Därför ingår mycket bålträning, d v s träning av mag- och ryggmuskler, i funktionella övningar. Att vara stark i bålen är viktigt för att vi ska få ut full effekt av ben- och armmuskelstyrka. Bålstabilitet kan förklaras som: ”Bålens förmåga att vara ett stöd för armar och ben när de utsätts för belastning och kraft som gör att muskler och leder kan prestera i säkra och effektiva lägen”.

Funktionell träning kan utföras på många sätt, med kroppsvikten eller med olika redskap. Fria vikter är t ex hantlar, viktplattor och stänger. Det finns en mängd övningar med fria vikter som involverar många muskelgrupper. Det vill säga inte bara fler ytliga muskler utan även de djupa musklerna som är med och stabiliserar i rörelsen. Balansboll är ett vanligt redskap i funktionell träning. Det ger en bättre effekt på bålstabiliteten då de djupa mag- och ryggmusklerna aktiveras i en högre grad. Den lär oss att utföra rörelser med en god bålstabilitet som gör att musklerna kan prestera mer effektivt. Andra redskap som också kan användas är medicinbollar, gummiband, balansplattor o s v.

Vi hjälper dig gärna att skapa ett individuellt och spännande program för din funktionella träning.
Du är välkommen att boka tid för personlig träning i vår reception.

Lycka till!

Friskvågen satsar på seniorer!

Friskvågen har under ett antal år satsat på att ett ha ett högt antal seniorer i verksamheten och vara en mötesplats för människor som har tid att träffas och träna på dagtid. Idag är ca 30 % av våra medlemmar seniorer d v s +60 år, och det är vi mycket glada över. Det är en grupp som bidrar till en härlig stämning på Friskvågen.

Vi vet att vår miljö, atmosfär och kompetens matchar denna målgrupp väl och detta utesluter absolut inte någon annan åldersgrupp. Vi har tvärtom märkt att många uppskattar mångfalden och att vi jobbar över generationsgränserna. Man träffas, tränar, badar, bastar, fikar och har trevligt tillsammans. Dessutom kan vi erbjuda ett fullt ut integrerat samarbete med Husläkarmottagningen i samma hus. Tillsammans erbjuder vi hela kedjan mellan sjuk och friskt under samma tak.

Målsättningen är att tillsammans inspirera ännu fler seniorer i Varberg att börja träna under trygga och trevliga former och därmed vara en betydande del i samhällets förebyggande hälsoarbete. För att kunna erbjuda säker träning som ger resultat har vi kopplat ett subventionerat och obligatoriskt introduktionsprogram till starten på ett medlemskap. Vi rekommenderar att seniorer tränar ca 3 ggr/vecka både kondition och styrketräning och kompletterar med promenader eller annan motion de övriga dagarna. Följande gruppträningspass passar utmärkt för seniorer: Easy Line, Vattenträning, Vatten/Styrka, Vattenspinning/Styrka, Core, EasyLine och Spinning, och vill man prova på något annat finns flera andra pass att välja mellan. Styrketräning på gymmet är en träningsform som är viktig för seniorer, att öka muskelmassa, muskelstyrka och underhålla benmassa är viktig ur många aspekter. En förbättrad muskelfunktion minskar risken för fall och benbrott och gör att de vardagliga aktiviteterna går lättare.

När det gäller konditionsträning får äldre personer samma effekt som yngre. Genom pulshöjande aktiviteter får man en förbättrad hjärtkapacitet, lägre blodtryck och förbättring av blodfetter vilket förebygger hjärt och kärlsjukdomar. Andra positiva effekter är ett lägre blodsocker och ökad insulinkänslighet vilket i sin tur förebygger åldersdiabetes. Träning har alltså många positiva effekter på hälsan vilket i flera fall innebär att man kan minska eller helt undvika läkemedelsbehandling. Det är aldrig försent att börja träna, vi kan alltid förbättra vår hälsa!

Lycka till!

Perfekta slutet på arbetsveckan, välj mellan 4 olika kortare ”menypass” och hitta din egen favoritkombination. Detta kan du även göra andra dagar i veckan, fråga gärna efter tips i receptionen.

  • 15.45 Core 30
  • 16.20 PowerStep 30
  • 16.20 Spinning 30
  • 16.55 Easy Line 30
  • Superfredá
  • Superfredá
  • Easy Line